با وجود اینکه دو سال قبل نخست‌ وزیر ژاپن گفت، توکیو با جدیت تلاش کرده تا روابط دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ را عادی‌ سازی کند، اما امروز در دیدار با رئیس‌ جمهوری کره‌ جنوبی، گسترش روابط کره‌ شمالی با روسیه را یک تهدید جدی تلقی کرد.

چرا ژاپن روابط روسیه و کره شمالی را تهدید می‌داند؟

به گزارش قدس آنلاین، ژاپن با روسیه ارتباط خوبی ندارد به طوری که روابط روسیه و ژاپن نسبت به قبل از حمله روسیه در سال ۲۰۲۲ بدتر شده است. مسکو و توکیو پس از جنگ جهانی دوم به دلیل ناتوانی در انعقاد معاهده ای که به طور رسمی به خصومت ها بین دو کشور پایان می دهد و اختلاف نظر ناشی از اختلاف ارضی قدیمی که شامل زنجیره ای از جزایر اقیانوس آرام (کوریل) است که در ژاپن به عنوان سرزمین های شمالی و در روسیه به عنوان جنوب شناخته می شود، با مشکل مواجه شده اند.

از سوی دیگر ریسپانسیبل استیت کرفت در گزارشی به این نکته اشاره کرده که تا پاییز ۲۰۲۳، کمک ۱۲.۱ میلیارد دلاری ژاپن به اوکراین در دو سال گذشته بیشتر شامل کمک های مالی و بشردوستانه بود، زیرا تجهیزات نظامی این کشور عمدتاً به سلاح های غیر کشنده محدود شده است. با این حال، در ماه دسامبر، زمانی که ژاپن اعلام کرد که پس از بازنگری در دستورالعمل‌ های صادرات تسلیحات خود، آماده ارسال موشک‌ های دفاع هوایی پاتریوت به ایالات متحده است، مسکو با عصبانیت واکنش نشان داد. این اولین باری بود که توکیو در باب چنین محدودیت های صادراتی در ۹ سال بازنگری می کرد. اگرچه کنترل‌ های صادراتی جدید ژاپن همچنان مانع از ارسال سلاح به کشورهای درگیر جنگ می‌ شود، اما ممکن است «به طور غیرمستقیم به نفع اوکراین در جنگ با روسیه باشد زیرا به ایالات متحده ظرفیت بیشتری برای ارائه کمک‌ های نظامی به کی‌یف می‌ دهد».وضعیت دیپلماتیک میان دو بازیگر نیز اخیراً ماهیت جنجالی تری به خود گرفته است.

سه سال قبل تایمز ژاپن در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که دولت توکیو پیش نویس راهبرد امنیتی را تدارک دیده است که در آن سه کشور روسیه، کره شمالی و چین، تهدیدهای بالقوه در حوزه امنیت سایبری تلقی می شوند، آن طور که در ادامه این گزارش آمده، در پیش نویس این سند راهبردی، بر تقویت همکاری با آمریکا، استرالیا و هند در چارچوب کواد و همچنین تحکیم رابطه با کشورهای آسیای جنوب شرقی در چارچوب آ سه آن تاکید شده است.

اما چرا ژاپن با کره شمالی هم روابط خوبی ندارد؟

چندی قبل خبرگزاری رسمی کره شمالی نوشت: ژاپن که از ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ بر شبه جزیره کره حکمرانی می کرد، در سال ۱۹۶۵روابط خود با کره جنوبی را به حالت عادی برگرداند اما، ارتباط رسمی با کره شمالی ندارد.

قضیه ربوده شدن شهروندان ژاپن از سوی کره شمالی، یکی از موانع اصلی بر سر راه عادی سازی روابط دو کشور است.

"کیم جونگ ایل"، رهبر وقت کره شمالی، در سال ۲۰۰۲ ربوده شدن ۱۳ ژاپنی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را به منظور آموزش زبان و فرهنگ ژاپنی به جاسوسانش تایید کرد.

کره شمالی پنج تن از این افراد را به ژاپن بازگرداند و اعلام کرد، بقیه درگذشتند.

این موضوع باعث شد تا چهار ماه پس از پیشنهاد نخست وزیر ژاپن برای مذاکره بی قید و شرط با رهبر کره شمالی، یک هیئت ژاپنی وارد پیونگ یانگ شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در این خصوص نوشت: این هیئت ژاپنی به سرپرستی "شینگو کانمارو"، ‌فرزند "شین کانمارو"، معاون فقید نخست وزیر ژاپن است که در سفر سال ۱۹۹۰ به پیونگ یانگ با "کیم ایل سونگ"، بنیانگذار کره شمالی، دیدار و گفت وگو کرده بود.
هنوز مشخص نیست که کانمارو در پیونگ یانگ با چه کسی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

"شینزو آبه" ماه ژوئن خواستار مذاکرات بی قید و شرط با "کیم جونگ اون" شده بود اما، پیونگ یانگ پیشنهاد آبه را رد و توکیو را به آسیبب زدن به کره شمالی متهم کرد.

کانمارو و "سونگ ایل هو"، سفیر کره شمالی، سال گذشته درباره عادی سازی رابطه دو کشور گفت وگو کردند

حالا امروز نخست‌ وزیر ژاپن در دیدار با رئیس‌ جمهوری کره‌جنوبی به این نکته اشاره کرد که تقویت همکاری‌های نظامی و اقتصادی کره‌شمالی با روسیه پس از امضای یک پیمان مشارکتی جامع در ماه گذشته باعث نگرانی‌ های جدی برای امنیت جهانی از جمله شرق آسیا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.